מאמרים

טוען שאתה ייחודי? בוא תוכיח!

טוען שאתה ייחודי? בוא תוכיח!

החיים המודרניים גורמים לכל אחד מאתנו להלך על חבל דק; מצד אחד אנחנו רוצים להיות מעודכנים, להיראות נכון ולהציג את הרושם הנכון, אך מצד שני חשוב לנו לבדל את עצמנו ולבנות את הזהות הייחודית לנו. מציאת הזהות הייחודית היא עניין הכרחי במיוחד כאשר מדובר בתהליך של מיתוג מחדש; באמצעותה יכול בית העסק להוכיח את יתרונו על פני המתחרים. לכן, רגע לפני שמתחילים בהליך של מיתוג מחדש, מנהל העסק צריך קודם כל לשאול את עצמו – מאין באתי ולאן אני הולך.

מהו תהליך של מיתוג מחדש

הציבור אוהב מותגים חזקים, בכך אין ספק. אלא שלעתים מותג כלשהו מאבד מכוחו בשל סיבות שונות, וכך הוא הופך ללא אפקטיבי. המטרה המרכזית של מיתוג חדש היא להחזיר את המותג לבמה הציבורית ולהפוך אותו לרלוונטי בעיני קהל הלקוחות הפוטנציאלי שלו. תהליך זה נדרש למשל כאשר המותג צבר פרסומים שהציגו אותו באור שאינו חיובי, או במקרים שבהם בית העסק מעוניין לפנות לקהל יעד שונה מזה שאליו פנה בעבר. מותג גם עלול להתיישן, ובמצב זה הוא מאבד לאט לאט מכוחו והופך ללא רלוונטי עבור הקהל הרחב. על כן, מיתוג מחדש נועד בראש ובראשונה לשנות את האופן שבו המותג נתפס בציבור ולעדכן אותו בהתאם לרוח התקופה. ישנם מקרים שיהיה מספיק בשינויים קוסמטיים וגרפיים, אך במצבים אחרים יהיה צורך ליצור זהות חדשה עבור המותג. במסגרת הליך זה ייתכן בהחלט כי יהיה צורך בשינוי טוטאלי של המותג כולל החלפת השם שלו, בחירה בגישה עיצובית חדשה ובשפה שיווקית מעודכנת.

מסלול חדש – אותה המטרה

מיתוג חברות מטרתו להפוך את מותג לנגיש הרבה יותר לקהל הרחב. אך מיתוג מחדש אין משמעותו בהכרח שינוי המטרה או הזהות של הארגון. בחלק גדול מהמקרים החברה תישאר אותה החברה, והמטרות שלה לא ישתנו. לכן, עוד לפני שעוסקים בהליך המיתוג עצמו, צריכים לעסוק בזהותה של החברה, בסיפור הייחודי שלה ובהיסטוריה שהפכה אותה למה שהיא היום. לעתים קרובות יתגלה כי בבסיסו של הארגון קיים סיפור מרתק שיכול לסייע בהצגת פן יוצא דופן של הארגון, ובמקרים אחרים תהליך החיפוש הזה יוכל להגדיר באופן מדויק יותר את המסלול החדש שעל החברה לבחור בו. הכרת סיפורו של הארגון תחשוף לעתים צדדים אחרים שבעבר לא ניתן להם ביטוי, ואילו כיום זה בדיוק הזמן להבליט אותם. כך לפני שממהרים ליצור את תוכנית המיתוג, יש להגדיר היטב את זהותו של הארגון ובעת הצורך – לרענן אותה.

איך עושים את זה נכון

מי שמחפש אחר דוגמה למיתוג שנעשה בצורה הנכונה, יכול ללמוד את המקרה של גוגל – מנוע החיפוש המצליח ביותר כיום. גוגל התחילה את השינוי בתוך החברה עצמה, תוך שהיא משתפת את העובדים בתהליך. הם לא התביישו להציג את ה"אני מאמין שלהם" ולבנות תוכנית שתאפשר להם לעמוד בפילוסופיה שאליה התחייבו. כך יכלו בגוגל ליצור מותג המשדר אמינות, שהמסר שלו לעולם הוא ברור – ניהול המידע הגלובלי באופן יעיל ונגיש לכל אחד. הנקודה המרכזית שיש לאמץ מתוך דוגמה זו, היא שהמיתוג מחדש צריך ליצור מותג ייחודי, חזק ואמין העונה על צורך אמיתי בקרב הציבור.

 

נשמח להיות בקשר